Interview
Slimme leermiddelen, krachtige praktijklessen: Oene van der Brug aan het woord.
Maak kennis met Oene van der Brug, seniorinstructeur bij het Deltion College in Zwolle. In dit interview deelt hij hoe Seldenthuis Educatie zijn praktijkonderwijs verrijkt, van robuuste verlichtingsborden tot volledig geprepareerde voertuigen.
Oene vertelt hoe de duidelijke documentatie, korte lijnen en degelijke uitvoering niet alleen hem, maar vooral ook zijn studenten helpen om inzicht en motivatie te vergroten.
Kun je kort iets vertellen over jouw school en jouw rol binnen de organisatie?
Ik ben werkzaam op het Deltion College in Zwolle, voor Team Motorvoertuigen, Carrosserie en Tweewielertechniek.
Samen met ongeveer 45 collega’s verzorgen we de theorie- en praktijklessen voor een ruim 950 studenten.
Als seniorinstructeur zorg ik samen met mijn collega’s voor het begeleiden van de studenten bij de praktijklessen, het up to date houden van de leermiddelen en het ontwikkelen van nieuwe prakrijkopdrachten.Daarnaast bezoek ik ook leerbedrijven voor de BPV.
Hoe reageren jouw studenten op het gebruik van verlichtingsbord? Wat merk je daarvan als docent tijdens de lessen?
De studenten vinden het in het begin wel lastig, maar na een kleine uitleg is deze door de studenten goed te gebruiken. Door de studenten eerst het schema te laten tekenen en daarna het bord aan te sluiten heeft de student meer inzicht in het verlichtingssysteem.
Ik beveel het verlichtingsbord zeker aan. studenten leren vrij eenvoudig de basis van het verlichtingssysteem en elektro met dit leermiddel.
Wat betekent Seldenthuis Educatie voor jou in je werk als docent Automotive?
Het eerste contact met (Tom) Seldenthuis Educatie is gelegd tijdens een studiereis naar Oostenrijk.
Binnen ons team wilden we graag een break-out box op een auto gemonteerd hebben. Seldenthuis Educatie heeft ons hierin ontzorgd.
Daarna heeft Seldenthuis Educatie nog 5 voertuigen geprepareerd en heeft Deltion een BMW i3 en 2 verlichtingsborden afgenomen.
De opdrachten en E-learning van de leermiddelen zijn goed duidelijk gedocumenteerd. De preparatie is deugdelijk uitgevoerd en blijft ook goed functioneren.
Dit zorgt ervoor dat de studenten de opdrachten ook goed uitvoeren
Hoe ervaar jij het gebruik van verlichtingsbord? Heb je daar concrete voorbeelden van uit je lessen?
In de eerste klassen wordt het verlichtingsbord veel gebruikt.
Het is een mooi leermiddel gemaakt met onderdelen uit de praktijk, de studenten zien ook daadwerkelijk wat zij hebben aangesloten en of het goed werkt. Het schemaboekje gebruiken we na een “gumactie” in Paint nu als opdracht schematekenen.
Seldenthuis Educatie streeft naar korte voor- en nazorg, zodat jij als docent jouw leerlingen optimaal kunt begeleiden. Ervaar je dat ook zo in de praktijk? En zo ja, hoe?
De documentatie die bij de leermiddelen wordt verstrekt is heel uitgebreid en de uitleg van de storingen zijn goed verwoordt een aangegeven waar de storingen zijn gemaakt.
Hierdoor kun je snel controleren wat het gevolg is van de gemaakte storing en kun je de student extra informatie geven.
Hoe zie jij de toekomst van het techniekonderwijs? En welke rol zou Seldenthuis Educatie daarin volgens jou kunnen blijven spelen?
De toekomst van het techniekonderwijs zal door de komst van nieuwe energiebronnen en AI behoorlijk gaan veranderen.
Denk hierbij aan batterij- en laad technologie en de toepassing van waterstof.
Seldenthuis kan hierin voor het onderwijs een rol spelen door in contact te blijven met het werkveld.
Hoe en waar kun je AI toepassen in het onderwijs?
Leermiddelen ontwikkelen voor nieuwe technieken en onderzoeken waar het onderwijs belangstelling voor heeft.
Dat hoeft niet alleen op het gebied van mobiliteit maar zeker ook met mechatronica, deze twee zullen steeds meer met elkaar verweven worden.
Meer weten?
Wil je meer weten over onze leermiddelen, maatwerkoplossingen of onze overige leermogelijkheden?
Of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op.
Bel of mail ons – wij staan graag voor je klaar!